Taaltrainingen met een Thema

Meer info ? Vraag gerust aan

Vraag vrijblijvend meer info aan over onze coaching en bemiddeling, trainingen en taalcursussen
meer info

Taaltrainingen met een Thema

Dreams Work Trainingen heeft veel ervaring in het geven van trainingen (en ook ‘gewone’ lessen).

taaltraining

De taaltrainingen met een thema kunnen gegeven worden in het Nederlands, Engels, Duits en Frans op de niveaus A1, A2, B1, B2 en C1.

Ze zijn geschikt voor het VO/VSO (alle niveaus), MBO, HBO, instellingen en bedrijven.

Geef bij interesse tijd en budget aan, dan stellen we in overleg een passend aanbod samen.

Songteksten

Deelnemers ervaren hoe tof het is om zelf songs te schrijven; de resultaten zijn vaak verbluffend, ook bij mensen die hoegenaamd niet creatief zijn of met taal bezig zijn.

Aan het songteksten schrijven kan een thema verbonden worden. Dit is bijzonder leuk bij feestdagen.

Poetry

De deelnemers krijgen een introductie van stoere poetry en songteksten; daarna gaan ze zelf aan de slag. Na afloop kiezen ze zelf de beste gedichten

Ook poetry kan aan de hand van een thema geschreven worden. Denk hierbij aan feestdagen, of om meer ziel in het bedrijf te brengen (Branding Strategy).

Poetry Slam

Een Slam is perfect voor een CKV-les of een creatief bedrijf. Je eigen (of andermans) gedicht voordragen met een eigen metrum en ritme wordt tevoren geoefend. Het eigenlijke optreden is zinderend sfeervol, de winnaar krijgt een stoere prijs –of misschien is deelnemen alleen al stoer genoeg.

Korte verhalen / Anekdotes

Hoe leer je elkaar kennen? Door verhalen te vertellen. Hoe vertel je verhalen? Door heel dicht bij jezelf te blijven. Door de eenheid van tijd, plaats en handeling voorop te stellen. Door details te geven. Door 'don't tell them, show them'. Ook voorlezen speelt hier een rol.

Zie ook: The Vision en Voorlezen.

Voorlezen

In deze les wordt ingezet op intonatie en stem-melodie. Eventueel te combineren met andere lessen, zoals Korte Verhalen/Anekdotes.

Zeer sfeervol en o.a. in te zetten bij feestdagen. Kan gecombineerd worden met Presenteren.

Voorlezen met tekenen

Hier wordt aan de deelnemers voorgelezen, waarbij zij een tekening maken. Kinderachtig?
Zeker, en heerlijk om te ondergaan en te doen Taalverwerving gaat zo vanzelf.

Kan gecombineerd worden met een Uitleg.

Voorlezen met tekenen en uitleg (NLs)

Eerst wordt er voorgelezen, dan getekend. De tekeningen krijgen toelichting volgens de Symbolische Psychologie, waarbij alles een betekenis heeft en iets zegt over je karakter

Enerzijds mag je weer even kind zijn en dromen, anderzijds leer je enorm veel over jezelf en je houding ten opzichte van anderen, werk en je obstakels –én je hulpbronnen.

DIY Tutorials

De deelnemers maken een Do It Yourself Tutorial, ofwel: ze filmen zichzelf terwijl ze uitleggen wat ze aan het doen zijn.

Een levendige, moderne manier om elkaar (en zichzelf) te leren kennen. Zeer vakgericht en qua taal ideaal om instructies te leren geven, ondersteund door beeldtaal. Kan ook met hobby’s, games, anderszins.

Tourist Guide

De deelnemers geven een live rondleiding door de omgeving (n.t.b.). Hierbij filmen ze zichzelf en belichten ze de toeristische hoogtepunten, óf juist een alternatieve (bv. persoonlijke) route.

Van belang is het opzoeken van informatie en het inzetten van korte, krachtige taal. Een fascinerende manier om elkaar en de omgeving beter te leren kennen.

Tourist Guide in DreamScape

Dit is de slecht weer-variant op de Tourist Guide rondleiding. Deelnemers kiezen een bestaand of verzonnen landschap en leiden de luisteraar hier doorheen. Dit kan met PowerPoint, eigen foto’s/film, schilderijen, etc.

Ideaal om moeilijke woorden te leren gebruiken, plus enige standaardtaal uit het toerisme.

Te combineren met Presenteren, goed voor Branding Strategy.

Tourist Guide in DreamScape en uitleg

Zie de gastles/workshop hierboven. Toegevoegd wordt een uitleg volgens de Symbolische Psychologie: wat zeggen jouw landschap en jouw landmarks over je idealen en je dromen?

The Vision

The Vision maakt gebruik van onze verbeelding, vraagt daarbij om de inzet van taal en dient als metafoor voor hoe we zelf in het leven staan. Aan de hand van een tijd en plaats exploreert de leerling/deelnemer zijn eigen idealen, obstakels en zelfs levensverhaal.

Op een speelse, sprookjesachtige manier wordt taal ontlokt (eenheid van tijd, plaats en handeling). Achteraf kan, met instemming van de deelnemers, een analyse gemaakt worden van de deelnemers w.b. taalproductie en/of houding t.o.v. bedrijf -alleen met hun instemming natuurlijk.